Så får du mer livsenergi

Livsenergi

Att känna sig pigg, entusiastisk och full av energi gör allt annat så mycket lättare. Den här må-bra-känslan kallar vi för livsenergi eller vitalitet.

Hur ska du då göra för att få så mycket som möjligt av den här känslan? 

Givetvis är det bra att äta en hälsosam kost, att röra på dig och stressa mindre. Men det finns en sak till som inte alltid uppmärksammas och det är att du behöver vara i rörelse framåt i ditt liv, även på det känslomässiga planet. 

För att kunna känna livsenergin varje dag behöver du vara intresserad av att utvecklas och vilja ta reda på mer om dig själv och ditt verkliga jag. När du utvecklas som människa kommer du bit för bit att vinna tillbaka livslusten och den pirrande känslan i kroppen, som gör att du känner dig riktigt levande. Så som du kände som barn. Det är detta som gör livet till ett spännande äventyr! ✨

Ett stelt sinne

Gay Hendricks, doktor i psykologi och författare, har studerat människor i olika livssituationer. Det framkom i Hendricks studie att många människor någonstans i vuxen ålder börjar stelna till i sinnet. Detta visar sig ofta mellan 40- och 50-årsåldern, ibland tidigare, och kommer gradvis smygande under den period i livet då vi hittar våra roller som yrkesutövare, partner, förälder och så vidare. Vi identifierar oss med de sammanhang vi är i och det vi gör i det yttre blir en trygghet att hålla fast vid. Men ofta har dessa roller väldigt lite att göra med vårt inre, verkliga jag som i stället får stå tillbaka och därför börjar förtvina.

Studien visar att nyckeln till ett lyckligt liv inte är att fokusera på sjukdomar och åldrande, utan i stället främja livslusten och livsenergin. När människor inte gör det avstannar de i utvecklingen och börjar åldras både mentalt och fysiskt. För att undvika detta behöver du vara villig att anpassa dig till förändringar och prova på nya saker under hela livet. Det behöver inte vara så stora kliv utanför komfortzonen, men att alltid stanna där är inte bra för någon. Det är de små, kontinuerliga stegen som är viktigast. De tar dig med tiden precis hur långt som helst.

Vi människor kommer till världen med en stark och naturlig nyfikenhet som gör att vi som barn vill upptäcka allt omkring oss. Det är sådana vi egentligen är, innerst inne, men vi har tappat bort det på vägen till vuxenlivet.

Förändring är världens väsen.
~ Japanskt ordspråk

Motstånd mot förändring

Känner du motstånd mot att förändras och utvecklas? Eller du kanske känner någon som gör det. Att inte tycka om eller vilja ändra på sig handlar i grund och botten om ouppklarade rädslor. Detta är en starkt bidragande orsak till allehanda bekymmer, såsom relationsproblem, konflikter, fysisk och psykisk ohälsa med mera.

Det är fullt möjligt att återfå livsenergin och livsglädjen som finns gömd därinne, bakom alla måsten, förpliktelser och "sociala rollspel". Men det som krävs är att du  behöver vara modig nog att ifrågasätta din egen bekvämlighet. Tillfälligtvis kan det vara utmanande att utvecklas, men om du betänker alternativet så vet du att det inte leder dit du vill.

Att sitta fast i stagnation har vi själva upplevt och det är lätt hänt att tiden bara går. Men varför välja det alternativet när så mycket annat är möjligt? Det finns ju andra vägar som leder framåt i en gynnsammare och mer glädjefylld riktning!

Tips på små steg

Här kommer några exempel på hur du kan ändra dina vanor i det lilla för att bli mer flexibel i sinne och kropp. 

  • Borsta tänderna med andra handen. 
  • Lägg in 5 minuter varje dag då du inte gör någonting annat än att vara med dig själv. Ställ timern på telefonen och sätt den i flygläge så att du inte blir störd. 
  • Börja uppmärksamma när du gör något som du egentligen inte vill. 
  • Varje gång du får en impuls att slentriankolla i telefonen, gör några armhävningar eller om det inte är möjlig, tåhävningar.
  • Börja med en ny fritidssysselsättning, som att dansa, yoga, qigong, styrketräning, måla, sjunga eller något annat som känns inspirerande.
  • Läs en bok minst 10 minuter om dagen om du inte redan gör det. 
  • Möt en medmänniskas blick och le när du är ute på stan.
  • Ta trapporna i stället för hissen.
Hur ser du på detta och hur ser det ut för dig?
Vad har du för tips på att skapa nya vanor och utvecklas? Dela gärna med dig och inspirera andra i en kommentar nedan.

  

2 kommentarer

Michaela
 

👌👌

Läs mer
Läs mindre
Human Awareness
Personal
 

Michaela 👍❤️

Läs mer
Läs mindre
  Avbryt

Lämna en kommentar