Tips – hälsa & livsstil

Den mirakulösa knölen

Den orangea sötpotatisen är onekligen vacker att titta på. Den har redan fått stor uppmärksamhet – men den borde få ännu mer.

För sötpotatis är faktiskt bättre för dig, än vad du kanske tror.

Är lika välgörande för din insida …

Sötpotatis har mirakulösa egenskaper för dig och din kropp, som både är tillfredställande och helande. Med sina medicinska egenskaper ger den dig kraft. Den fungerar som antistress-ämne, genom att hjälpa kroppen att slappna av, och den stabiliserar och balanserar dina nerver. Med sin lugnande effekt hjälper den dig att ta hand om dig själv. Vid lite svårare tider kan den vara precis vad du behöver för att få mer styrka och ny energi.

Den här goda rotfrukten är väldigt näringsrik och fylld med antioxidanter, såsom betakaroten, vitamin C, E och D samt mineraler som järn och mangan. Den innehåller även kalium, som bidrar till att sänka blodtrycket.

Sötpotatisen främjar de goda bakterierna i magsäcken, tunntarmen och tjocktarmen. Samtidigt hjälper den dig att bli av med ogynnsamma bakterier, svamp och mögel.

Eftersom den är lättsmält är den väldigt bra för matsmältningen och hjälper dig med både matsmältningsbesvär och förstoppning. Den både förebygger och minskar inflammationer och sjukdomar i tarmen.

Sötpotatis innehåller cancerhämmande fytokemikalier som kan förhindra bröst-, lung-, mun-, kolon- och hudcancer.

… som för din utsida

Sötpotatisen är betydelsefull för att reglera hårväxten. Den kan även hjälpa dig om du lider av sömnlöshet eller andra sömnrubbningar, eftersom den bistår med en viktig form av glukos som stimulerar utvecklingen av signalsubstanserna glycin, dopamin, GABA och serotonin, som hjälper dig att få en bättre sömn.

Ät sötpotatis rå, ångkokad eller ugnsbakad för att få en maximal hälsoeffekt.


Ät sötpotatis om du lider av något av dessa symtom eller tillstånd:

Oro, tarmbesvär, matsmältningsproblem, viktuppgång. Kroniskt trötthetssyndrom, sömnlöshet, håravfall, posttraumatiskt stressyndrom, depression, ångest, hud som bränts i solen, överkänslig tarm (IBS) eller glutenintolerans.


Tips!

  • Ät gärna en sötpotatis om dagen.
  • En liten portion sötpotatis kan hjälpa dig om du har sömnsvårigheter, då den får dig att komma till ro.
  • När du har tillagat en stor måltid bestående av sötpotatis, kan du spara det som blir över i kylskåpet till ett senare tillfälle. Om du förslagsvis skär den i mindre bitar och serverar till en färgglad sallad, så hjälper du din kropp att ta upp och bättre tillgodogöra sig näringen från salladen.
  • Har du bränt dig i solen? Prova att äta sötpotatis för att återhämta dig snabbare.
  • Istället för att använda gurkskivor under ögonen för att reducera påsar, prova att lägga ett par kokta skivor sötpotatis. Det ger en riktig betakaroten-kick åt vävnaden under ögonen, vilket både är uppiggande och uppfräschade för ditt utseende.

Hur du kan använda sötpotatis

Varför inte tillaga en krämig och len sötpotatissoppa med mjuk hetta, tillsammans med rostade pumpakärnor och timjan?

» Du hittar receptet här!