Tips – hälsa & livsstil

Potatisen har varit ett oskyldigt offer under lång tid. Den har fått en etikett på sig att vara ”sjukdomsframkallande”, utan att ens vara skyldig till det. Kanske beror det på att råden från början kom från amerikanska experter, som relaterar potatis till pommes frites, potatis­gratäng och potatismos, snarare än kokt potatis.

Den har anklagats för att bidra till sjukdomar så som cancer, candida, diabetes och övervikt, när den egentligen motverkar dessa. Ja, det är faktiskt sant!

Är du en av dem som tror att potatis är skadligt?

Potatis tillhör växtfamiljen nattskatteväxter (tillsammans med tomat, paprika och aubergine) och dessa har anklagats för att förvärra sjukdomstillstånd som ledinflammation. Då kan vi tala om att potatis varken orsakar sjukdomar eller inflammation, utan tvärtom bidrar den till hälsa och välmående!

Sanningen är att denna fantastiska knöl är bra för dig som har sjukdomar som diabetes, cancer, hjärtkärlsjukdomar och många fler, då den stabiliserar ditt blodsocker, är en rik källa till B-vitamin och mineraler som kalium och järn. Den innehåller även kofaktorer, koenzymer och bioaktiva ämnen, som hjälper dig att hantera stress bättre.

Därför har du lärt dig att potatis är dåligt

Så det som har fått många att tro att potatis skulle vara dåligt att äta, är i själva verket alla hälsovådliga oljor som potatis friteras i, och såser och tillbehör som potatisen serveras med. Det är dessa som är de verkliga skurkarna.

Vi bör undvika ”vita” livsmedel så som vitt ris, vitt mjöl, vitt socker och mjölkprodukter. Och det är lätt att blanda ihop potatisen med sådana livsmedel. Men gör inte det!

För potatisen är inte vit, utan den är täckt av ett näringsrikt skal som är rött, brunt eller guldfärgat. Och detta skal är en av de bästa näringskällorna som finns på vår planet. Det har högt innehåll av aminosyror, protein och fytokemikalier.

Så tänk i stället att potatis är som äpplen, rädisor och lök. Alla dessa är vita på insidan, och helt avgörande för din kropp och din hälsa. Så även fast potatisen är vit inuti, är hela potatisen ovärderlig för dig och din hälsa – inget annat. Det är den enda sanning du behöver lära dig om potatis.

Visste du att skalet innehåller mycket C-vitamin? Det missar du om du skalar den!

Dessutom är kokt potatis det livsmedel som mättar mest. Forskare vid Universitetet i Sydney analyserade den upplevda mättnadskänslan som olika livsmedel gav. Deltagarna fick äta 240 kalorier av livsmedlet och resultaten visade att potatis gav den överlägset största mättnadskänslan.

Något du däremot bör observera är att potatis i dag tillhör ett av de mest besprutade livsmedlen, även i Sverige. Därför är det viktigt att du väljer ekologisk potatis.

Därför ska du äta potatis

  • Tar upp några av de högsta koncentrationerna av makro-och spårmineraler från jorden.
  • Innehåller protein, kolhydrater, fibrer, vitaminer (framför allt vitamin C och B6) och mineraler som kalium, magnesium och järn.
  • Otroligt bra källa till aminosyror, framför allt lysin. Lysin är faktiskt kraftfullt mot cancer, inflammationer och virus som Epstein-Barr och bältros, som orsakar reumatoid artrit, ledvärk och autoimmuna sjukdomar.
  • Motverkar och förbättrar alla typer av cancer och inflammationer.
  • Kall kokt potatis innehåller resistent stärkelse, som bidrar till en lugnare mage och god bakterieflora.
  • Bekämpar alla slags kroniska sjukdomar.
  • Stärker dina njurar.
  • Lugnar din tarmkanal och bidrar till läkning av Chrons sjukdom, IBS och magsår.
  • Är bra näring för hjärnan och håller dig jordad.
  • Har antibakteriell effekt och motverkar svamptillväxt.
  • Innehåller kofaktorer, koenzymer och bioaktiva ämnen som hjälper dig att hantera stress bättre.

Hur du kan använda potatis

Det är få råvaror som kan användas på så många olika sätt som potatis.

Under sommarhalvåret kan vi njuta av nypotatis och i början av oktober kommer vinterpotatisen. Vi kan välja mellan fast och mjölig potatis, och stor bakpotatis och liten delikatess.

Ångkoka gärna potatis. Lägg potatisen i ett durkslag av metall och placera det i en kastrull med kokande vatten i botten. Se till att ha tillräckligt med vatten så att det inte kokar torrt.

Lägg på ett lock och låt koka tills potatisen blir mjuk. Det blir grymt gott! Vi har tidigare kokat potatis i en kastrull med vatten, men nu ångkokar vi alltid. Smaken och konsistensen blir otroligt bra vid ångkokning.

Ett annat sätt att tillreda potatis är att ugnsrosta den tillsammans med rotfrukter, grönsaker och lök. Krydda gärna med örtkryddor som timjan eller rosmarin, och även vitlök mot slutet. Det är en riktigt delikatess.

» Här hittar du recept

 


Källor: Medial Läkning: Kostguiden