Tips – hälsa & livsstil

Det finns flera faktorer som påverkar hur du mår – såväl tankemässiga, känslomässiga och själsliga som fysiska – och dessa samverkar alltid.

Du kanske tror att det är de stora, omvälvande förändringarna som är vägen till verklig lycka, men det är faktiskt de små stegen och de dagliga handlingarna som leder dig dit.

Kom ihåg att varje liten förändring frigör energi och kraft så att du kan ta nästa steg och bit för bit skapa en positiv, uppåtgående spiral i stället för tvärtom.

Så varför inte börja redan i dag?

Välj ett av tipsen nedan som känns inspirerande och lägg därefter till fler efter hand när du känner dig redo.

1. Bestäm dig för att du vill ha en förändring i ditt liv

Forskning visar att vi kan påverka vår förmåga att känna lycka med upp till 40 % enbart genom att sätta en intention om att vi vill vara mer lyckliga.

Bestäm dig för att nu är det dags för dig att ha det riktigt bra i ditt liv!

2. Utveckla kontakten med dina känslor

Att du har god kontakt med alla dina känslor är essentiellt för att du ska kunna må riktigt bra.

Känslorna gör att du kan känna dig riktigt levande. De hjälper dig att få kontakt med din kropp och kan ta hand om den på bästa sätt.

Känslorna är själens språk som öppnar kanalen till din intuition och ditt högre jag, så att du lättare känner ditt syfte och ökar din förmåga att få mer synkronicitet och flow i ditt liv.

Det är via känslorna du kan skapa djupa och äkta relationer.

3. Sakta ner och var närvarande

När du är i nuet kommer du i kontakt med livet på riktigt. För att kunna skapa mer lycka behöver du landa i dig själv, och ett viktigt steg för att kunna gör det är att sakta ner tempot. Då blir du mer närvarande och höjer samtidigt din energinivå så att du orkar mer.

Fundera på ifall att göra är viktigare för dig än att att vara. De flesta har fått detta om bakfoten. Vi är så starkt präglade i att prestera att vi ofta  inte värdesätter att ta det lugnt och bara vara.

Dessutom är det svårt att stanna upp av andra skäl, eftersom det vi har sprungit ifrån hinner i kapp oss. Men är du beredd att försöka?

Ett konkret exempel är att bestämma dig för att ta kommandot över behovet av att pilla på mobiltelefonen jämt och ständigt (om det är så för dig).

En undersökning bland studenter visade att de som ofta höll på med sin telefon hade lägre betyg, mer ångest och var mindre lyckliga.

4. Undvik socker

Det finns en direkt koppling mellan vad du äter och hur du mår. Därför uppnår du MYCKET stora, snabba förändringar i ditt välmående genom att välja mer av sådant som är bra för dig och mindre av det som bryter ner din kropp.

Socker, sockerersättningar och sötningsmedel är starkt kopplat till humörsvängningar och depression, vilket visades tydligt i en stor Harvardstudie från 2014.

Är du beredd att ta ett stort kliv? Bestäm dig då för att, under den kommande månaden, välja bort läsk, godis, glass, fikabröd och allt annat som innehåller socker.

Din livskvalitet kommer att öka dramatiskt!

En hjälp på vägen är att bli medveten om att reklam vill få dig att tro att det här är sant:

  • Det är coolt att dricka läsk – medan det i själva verket är mycket coolare att dricka underbart, fräscht kranvatten smaksatt med gurka, citron eller apelsin.
  • Det är mysigt med kaffe och ”gofika” – men det är inget annat än socker, vetemjöl, fett och tillsatser och innehåller inte någon näring över huvud taget.
  • Du måste äta glass på sommaren, och annars också (!) – vanlig glass innehåller massor med kemikalier, socker och inte sällan transfetter, och gör dig överviktig och trött.

En annan hjälp för att komma hela vägen till ett sockerfritt liv, är att du är noga med att ge din kropp vad den behöver. Att äta tillräckligt mycket frukt gör att du lättare kommer att kunna sluta med socker. Detta beror på att en stor del av sockerberoendet handlar om att hjärnan behöver viktiga näringsämnen, som bara finns i frukt, för att kunna fungera som den ska.

Om du är fångad i fruktmyten – det vill säga tron på att frukt inte är bra – så är det dags att genomskåda den, för den stämmer inte!

Att sluta med socker påverkar din livskvalitet på ett sätt som du inte kan förstå förrän du provat att välja bort det helt och hållet. Du som redan har gjort valet vet vad vi menar.

Men det är inte meningen att du ska leva asketiskt – gör så här i stället!

Det finns så mycket som är både gott och nyttigt och ger dig den tillfredsställelse du söker. Samtidigt får du energi, lyckokänslor (som är beständiga!) och en stark kropp.

Här är exempel på inspirerande mellanmål och fika baserade på naturliga råvaror.

Prova att göra fräscha fruktsallader, nyttig och god kokos- mango eller chokladglass, smoothies, power bars, fruktpajer med smuldeg av havregryn/havre- eller mandelmjöl och kokosolja, chokladbollar, fräsch kladdkaka med dadlar och svarta bönor (mycket godare än den vanliga socker- och mjöl-sliskiga varianten). Vi har en del recept här på hemsidan och det finns massor av recept på nätet. Sök gärna på rawfood-fika för att hitta recept utan socker och mjöl.

5. Var fysiskt aktiv

Att röra på sig är ett av de snabbaste sätten att hitta en positivare sinnesstämning. Välj en aktivitet som känns glädjefylld och lätt att utföra för då får du mycket större effekt än om du tvingar dig.

När du går eller springer och pendlar med armarna, synkroniseras vänster och höger hjärnhalva vilket är gynnsamt för välbefinnandet. Ta sikte med blicken på en punkt långt borta så ökar du effekten av att nå ett bättre välmående.

Det är bevisat att 30 minuters daglig promenad har bättre effekt än psykofarmaka.

6. Spendera pengar på upplevelser i stället för materiella saker

Gå på coaching, kurser som förändrar dig på djupet, kulturella upplevelser, gör en resa eller något annat som känns bra.

Studier visar att de flesta känner mer lycka av konsumtion som ger upplevelser än köp av materiella saker som till exempel nya kläder, prylar, bilar, renoveringar av hus etc.

7. Välj att se andra människor, även de du inte känner

Känslomässig kontakt med andra människor gör att du mår bättre, eftersom det det öppnar upp både ditt och den andra personens hjärta.

Ett enkelt sätt är att verkligen SE andra människor, även de du inte känner.

När du möter en människa, om du till exempel är ute och går, titta då den andra personen i ögonen. Le och hälsa om det känns bra.

Det kan vara lite utmanade, men att se och bli sedd av andra är otroligt viktigt för vårt välbefinnande, och det sprider sig dessutom som ringar på vattnet. Prova, och du kommer att märka en ny lätthet och glädje inom dig!

Och om den andra vänder bort blicken, så är det lugnt. Det handlar inte om dig. Försök igen med nästa person du möter. 😊

8. Sov tillräckligt

Prioritera din sömn – för lite sömn kan orsaka humörsvängningar, viktökning och på sikt depression. När du sover tillräckligt mycket blir du gladare, ser saker positivare och mår bra fysiskt.

Om du har sömnproblem, var snäll mot dig själv. Det kan ta lång tid att komma in i rätt sömnmönster, men du kommer dit, steg för steg om du sätter det som intention.

9. Kramas ofta

Att kramas är ett jättebra sätt att känna mer lycka. För att få full effekt bör vi kramas i minst 8 sekunder (gärna 20 sekunder), för då optimeras flödet av må-bra-hormonerna oxytocin och serotonin.

Prova gärna den längre varianten och upplev skiftet. Må-bra-hormoner fullkomligt rusar runt i kroppen, väldigt häftig känsla.

Obs! När du ska prova med någon som inte känner till detta, berätta om varför du plötsligt vill kramas längre så att den andra inte undrar – säg att du vill aktivera må-bra-känslor för er båda!

10. Ägna dig åt personlig utveckling – utveckla din hjärtintelligens

Gör förändringar, gör saker annorlunda, gör något som du inte gjort tidigare. Även de saker som du upplever som bra och trygga kan till slut bli rutinmässiga och hämma dig.

Så våga röra dig framåt i livet och hitta sätt som hjälper dig att växa och utvecklas som människa.

Ett glädjefyllt och snabbt belönande sätt att göra detta är genom att utveckla din hjärtintelligens. ❤️

Det är utanför komfortzonen som livet sker på riktigt!

11. Känn tacksamhet

Ägna en stund varje dag, gärna några minuter på morgonen eller kvällen, åt att verkligen känna efter vad du är tacksam för i ditt liv. Det är ett bra sätt att få ännu mer av sådant som du kan vara tacksam för.

Om du har det jobbigt, tillåt dig att känna det först. Tanken är inte att du ska måla över otillfredsställelse, frustration, sorg eller ilska med falsk positivitet.

Däremot, försök hitta något som du kan känna genuin tacksamhet för, oavsett om det är stort eller litet. Det är i det lilla som stora förändringar börjar.

12. Var ute i naturen

Spendera tid utomhus, gärna i naturen så ofta du kan.

Det är ett mycket bra sätt att hitta kraft, helande och läkning och det hjälper dig att fylla på energi och lyckokänslor.

Nästa steg

Vill du fördjupa dig i hur du skapar det livet du vill ha på alla plan?

Läs eller lyssna på Vägra följa John: Hjärtats intelligens – hela vägen till hälsa, framgång och lycka.

Vägra följa John vänder upp och ner på den etablerade synen på hälsa, framgång och lycka. Det finns redan otaliga metoder för hur du ska kunna förändra ditt liv, men ingen av dem är tillräcklig för att du ska kunna förändra det helt.

Den här boken ger dig den enda metod du behöver för att göra det. En metod som inte bara lärs ut, inte bara appliceras på ditt liv, utan den blir ditt liv.

Ditt hjärtas intelligens kommer att ta dig hela vägen den här gången, det är bokens löfte. Då förändras ditt liv i grunden och för alltid.